SPILLEPERIODE 15. JAN. – 8. FEB. 2014

MEDVIRKENDE NEEL RØNHOLT, MERETE VOLDSTEDLUND, PIA MOURIER OG ANNA UR KONOY
TEKST KRISTIAN T. ERHARDSEN
INSTRUKTION KAMILLA BACH MORTENSEN
SCENOGRAFI NIKOLAJ HEISELBERG TRAP
MUSIK KELD HAANING IBSEN

VARIGHED CA. 90 MIN.

Rovdyr

Teatret Svalegangen kickstarter 2014 med fokus på det, mange kun lige med nød og næppe er kommet igennem i januar: En tid i familiens tegn. For hvad er det, der får familier til at holde sammen, hvor langt vil man gå for at bevare den ”gode stemning”?

ROVDYR er et fortættet psykologisk drama om de løgne, som familier må opretholde for at overleve sig selv. For hvad sker der, når frygten for sandheden vinder over den menneskelige omsorg? Skal sandheder altid tilsidesættes, så tvivlen kan komme alle til gode indtil det modsatte er bevist? I ROVDYR udstilles det menneskelige dilemma i de omkostninger, det har, når jungleloven hersker i familielivet, og enhver må tænke på sin egen overlevelse. Om de altødelæggende hemmeligheder, der lurer i krogene til familiefesterne og børnefødselsdagene, men som alle lukker øjnene for. For der kan jo ikke være noget galt med en helt almindelig familie…

Handlingen
Efter længere tids sygdom ligger Nanna og Josephines far på sit dødsleje og søstrene må tage afsked. På overfladen lever den pligtopfyldende storesøster og den rebelske lillesøster dog to vidt forskellige liv, men faderens død tvinger dem til at se deres fælles fortid i øjnene. Sammen med dem er fasteren Tove. Hende der har taget sig af dem efter deres mor forsvandt da de var små; hende som har holdt sammen på familien, men som derfor har måttet opgive at stifte sin egen familie. For de tre kvinder bliver afskeden med manden i familien til et møde, der får dem til at se sig selv i et helt nyt lys.

Instruktør Kamilla Bach Mortensen udtaler:
Vi søger vel alle mennesker omkring os, som vi kan føle os trygge med, og hvor vi føler, at vi bliver elsket og anerkendt. Ofte sker dette i familien ubetinget, men vi har jo alle vores skeletter at holde styr på. Og i bestræbelserne på at få det hele til at fungere, kommer vi også hurtigt til at tilpasse os det billede, som sættes op. De tre kvinder i ROVDYR længes alle efter at blive set og høre til i familien, men ingen af dem har den plads, som de faktisk ønsker. I stedet spejler de sig i de andres lykke; i deres velfungerende liv. Med ROVDYR vil jeg gerne sætte fokus på den uhygge, som går hånd i hånd med hyggen, og på alt det usagte, som vi altid og helt subtilt forholder os til, når familien er samlet”