Jobbet

ALT KAN SLETTES – MEN IKKE DET, HUN HAR SET

Hun var en af de skarpeste i sit felt. En tech- specialist, der holdt internettets mørkeste afkroge ude af syne. Slettede, begravede, skjulte. Men én dag bristede noget. Nu sidder hun over for Carl, en erfaren terapeut, i et lukket rum med udsigt over byen. Og hun har en pistol i sin taske.

Hvad skete der den dag, hvor Mias verden ramlede og hendes sammenbrud gik viralt? Hvad fik hende til at skrige, til at bryde sammen foran hele verden – og hvorfor kan hun ikke vende tilbage til sit liv? Mia har set noget, hun ikke kan glemme. Noget, der kræver svar.

ARBEJDSPRES, PARANOIA OG BESÆTTELSE

JOBBET er en psykologisk thriller om en kvinde fanget mellem sit job, sin skam, sin vrede og en verden, hvor alt er forbundet – men intet føles ægte. Tech-giganterne lover os frihed, men Mias job har gjort hende til fange i sit eget sind. Har hun har set for meget, absorberet for meget? Carl forsøger at forstå Mia, og trænge ind bag panseret af ironi og intelligens. Men hvem har magten i rummet? Begge ser deres job som et kald, begge er styret af et etisk kompas. JOBBET er en knugende intens thriller om internetkultur, arbejdspres og en kvinde, der ikke længere vil se til.

Køb billet

#internetkultur #paranoia
#arbejdspres #besættelse
Spilleperiode
14. feb. - 11. mar. 2026

Scene Ny sal

Varighed ca. 90 min.

TID KL. 19.30, LØR. KL. 16

PRIS 240 KR. STUDERENDE 75 KR.
UNDER 25 ÅR 75 KR. GEBYR 15 KR.

MEDVIRKENDE ROSEMARIE MOSBÆK, ERIK VIINBERG

TEKST MAX WOLF FRIEDLICH 

INSTRUKTION CAMILLE SIELING LANGDAL
OVERSÆTTELSE MARIA LAUMARK

SCENOGRAF NICK PEDERSEN

DRAMATURG EMMA KØRNØV BONDE

LYDDESIGN ANTON BAST

LYSDESIGN HENRIK SLOTH

SCENEPRODUKTION HIMMERLANDS TEATER

FOTO CREATIVE ZOO, MONTGOMERY

FORLAG NORDISKA APS

PRODUCERET AF TEATRET SVALEGANGEN, HIMMERLANDS TEATER

TAK TIL ILVA FOR LÅN AF LÆNESTOL TIL KAMPAGNEBILLEDE

#internetkultur #paranoia
#arbejdspres #besættelse

19%

Digital isolation

26%

Thriller vibes

31%

Viralt breakdown

24%

Terapikultur

MEDVIRKENDE

Rosemarie Mosbæk

MEDVIRKENDE

Erik Viinberg

BAG OM

Forestillingen er skrevet af den amerikanske forfatter Max Wolf Friedlich med den engelske titel ”JOB”. Forestillingen fik for første gang premiere i september 2023, hvor b.la. Sara Holdren fra Vulture skrev: “Job is a horror piece — a Black Mirror episode with the sci-fi dialed down (because the horrors are real) and the punchy, cynical, HBO-ready dialogue dialed up. It’s a slick, cleverly crafted drop-tower ride, and while you’re trapped inside, it succeeds at turning your stomach.”

Tryk her og du er på vej til en underholdende og brølende relevant oplevelse!

Køb billet

FAKTA

Den 29-årige forfatter til stykket, Max Wolf Friedlich, er som de fleste andre i hans aldersgruppe, vokset op med internettet og sociale medier direkte ved hånden. Han har tidligere arbejdet som en ghost-writer for den falske LA-Robot-influencer Lil Miquela. Profilen har 2,4 mio. følgere på Instagram. ”JOB” er b.la. inspireret af et møde Friedlich havde med en contentmoderator til en fest i Los Angeles, der fortalte at hendes firma betalte for hendes terapi.

NORDISKA APS

Original Broadway Produktion produceret af Hannah Getts Alex Levy Craig Balsam P3 Productions Perri Peltz & Matthew O'Neill Duncan & Chauviere James Alefantis David Hantman Shari Redstone Shannon Wu Showtown Productions Cheryl Cohen Effron & David Aron Michael Wolk Willette & Manny Klausner Ruth Hendel Thomas M. Neff Lloyd Tichio Productions Peter Trevisani Happy Recap Productions Danielle Perelman Russell Kahn

JOB var oprindeligt skrevet i AIMA Theatre Company's 2019-2020 Under 30s Playwrights Lab (Stefanie Black, Artistic Director). JOB er præsenteret ved et særligt arrangement med United Talent Agency.

REPLIK



“Panikken startede i den grad omkring det tidspunkt hvor jeg startede mit job. Jeg ved det, jeg forstår det, men det er et uheldigt, håndterbart symptom ved at lave noget vigtigt.”


REPLIK



“Måske har vi byttet psykedeliske stoffer ud med et langsomt dryp af dopamin der kommer fra disse enheder i vores lommer, forskellen er at vi er gået fra at udforske vores egne sind til at få vores sind bliver høstet til markedsresearch.”


Kommende fore­stillinger